Sborník pro 1.-4. třídu osmiletých škol, vyd. Svaz
československo-sovětského
přátelství a Svět sovětů, Praha
1953.
... Děda Mráz je symbolisovaná přírodní síla, pohádková bytost. ... Stará lidová slavnost zimního slunovratu, která dochází nového vyjádření v pohádkové postavě oblíbeného Dědy Mráze, jehož se nebojíme, nýbrž kterého jsme učinili symbolem dětské a všeobecné lidské radosti a sbratření národů světa míru -- to je náplň našich besídek s Dědou Mrázem. Ve starší době, hlavně za carského Ruska, nebyl Děda Mráz vždy dobrý a laskavý. Staré carské pravoslaví jej učinilo nástrojem pro potlačení všeho pokrokového, učinilo jej záměrně zlým a obávaným pro děti chudých a utlačených a dobrým Dědou Mrázem jen pro bohaté a mocné, jejichž děti bývaly obdarovávány Dědou Mrázem o hlavních pravoslavných církevních svátcích 24. a 25. prosince, tak jako v našich zemích chodíval nadělovat bohatě a štědře zase jen dětem bohatých rodičů Ježíšek. V sovětské společnosti má ovšem Děda Mráz docela jiné poslání a jiný význam. V Sovětském svazu je součástí dětských radovánek celý měsíc a slavnosti s Dědou Mrázem vrcholí vždy na přelomu roku, v noci z 31. prosince starého roku na 1. ledna nového roku. Z dřívějšího zlého Dědy Mráze, který býval krutým vládcem a vykonavatelem vůle zlé zimy, stává se Dědou Mrázem jiným. Proměňuje se nám v laskavého a dobráckého přítele dětí. Je nositelem myšlenky míru, sbratření mezi národy celého světa a u nás vděčnosti a lásky k Sovětskému svazu a jeho lidu a šiřitelem jeho poznání. |